böööcker.

Vet ni? Jag har läst TVÅ böcker sen barnen föddes. Om vi inte räknar barnböcker alltså. TVÅ. Och en var inte någon skönlitterär bok, utan en som jag läste när jag sökte jobb som förskollärare. Den andra var "Allt handlar om dig" av Sandra Beijer. Jag köpte dock en bok inför semestern, en tunn pocket. Tänkte att den borde jag kunna hinna läsa. Men jag har inte öppnat den. Hade hunnit men annat har väl varit prioriterat. Men jag vill verkligen komma igång att läsa igen. Åh! Och det kanske kanske kanske sker något inom en snar framtid som kräver några böcker. Här är några som jag skulle vilja ha i bokhyllan (efter jag läst dem ;))!
 
"Den här boken förklarar varför feminismen fortfarande behövs
och varför målet är att ingen längre ska behöva kalla sig feminist.
Om farbrorn, kusinen eller kollegan vägrar läsa kan du
göra det själv och på ett enkelt och vänligt sätt förklara
för dem hur feminism och mänskliga rättigheter hänger ihop.
Om de här personerna är emot mänskliga rättigheter
kan jag tyvärr inte hjälpa dig."
 
Vill SÅÅÅ gärna ha den här och sluka den. Förklaring överflödig.
 
 
 
"Kalmars Jägarinnor, Linden, Jenna, Sudden, Jossan - och Eva Zackrisson.
De är beredda att göra allt för att inte bli som handbollstjejerna. Även om Kalmar
(med omnejd) är den värld de är dömda till, kan ingen hindra dem från att spränga
murarna, trampa ner rosorna, lura vakterna. Men de skulle krossas om de
tappade taget om varann nu, så högt upp balanserar de.
Nästan lika högt som Ölandsbron."
 
Är väl egentligen en ungdomsbok, men jag älskar faktiskt sådana. Utspelar sig i Kalmar och på sent 90-tal, låter galet lockande! Och har hört mycket bra om den!
 
 
 
"Mitt under brinnande juli gör Matildas pojkvän slut. Kvar är hon, i en
öde lägenhet. Vem är hon, utan honom? Matilda måste fylla tomrummet och bästa
vännen Miron tar henne under sina vingar. Han lovar att bedöva smärtan med nya äventyr.
Tillsammans ska de rida ut sorgen, explodera i natten. Men hur långt kan
man egentligen gå och vilka är Mirons verkliga motiv? Och när vet man
om man mår bättre eller inte längre känner något alls?
En mästerlig skildring av den vilsenhet som kan uppstå i gränslandet
mellan ungdom och vuxenhet."
 
Sandra Beijer driver enligt mig Sveriges bästa blogg, mysig, trevlig, klok, fin osv osv osv. Som skrivet har jag ju läst hennes tidigare bok, som var hennes debut - Allt handlar om dig. Ungdomsböcker det här också! :) Nu vill jag såklart läsa hennes andra bok. Älskar hennes sätt att skriva och måla upp känslor.
 
 
 
"Många av oss står vid det vegetariska vägskälet just nu, efter
rapport efter rapport om hur den ökade köttkonsumtionen påverkar
vår hälsa och vår miljö. Vi vill få in fler gröna alternativ och
måltider i vår vardag, och få våra barn att följa med på tåget. Men vi vet inte hur.

Entré: Nyfiken grön! Skribenten Cecilia Blankens och kostekonomen
Kristin Johansson, själva allätare med längtan efter ett grönare liv,
tar oss här med på en utforskande och tillåtande resa in i den
vegetariska världen, mot nya vardagsfavoriter, festliga
kalasmåltider och snabba snacks som förenklar familjelivet!"
 
En av mina favoritbloggar drivs av Cecilia Blankens, en av författarna till denna bok. Hon delar titt som tätt med sig av veg-recept och jag blir så sugen på att testa! Jag kan noll och ingenting om att laga och äta vegetariskt men lär mig gärna! Jag som alltid säger att jag älskar kött (sant) förstår ju att jag måste tänka mig för, jag också. Den här boken känns som en grym start för att äta mer grönt!