såpblås.

Jag har tyckt att det varit så gulligt att Ea och My har sagt "blåsbubblor" om såpbubblor. Gulligull. Men sen så har jag sett detta i FLERTALET butiker..:
 
 
Kan nåson säga mig N Ä R det började heta blåsbubblor? (förmodligen mellan att jag själv slutade vara intresserad av att blåsa och tills mina egan barn blev intresserade = rätt många år) Är det pga någon regel någonstans att det inte är såpa i och då inte får heta det (förmodligen). Men hur knäppt är det att jag, Anders, mamma/mormor och samtliga jag vet säger såpbubblor men Ea och My säger (tydligen) det riktiga namnet!? Tokigt!
 
Blåsbubblor!
 
 
 
 
My tog idag ett pommes frites i vardera hand och doppade i varsin dip. "Dubbeldippa" sa vi. "Bubbelbippa" sa hon. Sötifs.
Lina

Började fundera över det där me för ett par år sedan. Trodde först att affären skrivit fel. Min syrra (som är 14 år yngre) har tydligen alltid sagt blåsbubblor.

Är säkert som du skriver att de inte har såpa i...