paris - korven och slampan på nya äventyr!

PARIS 120416-120420

Vi gick upp jättejättejättetidigt på morgonen, närmare bestämt vid 3-hugget. Mamma och pappa skjutsade oss till Skavsta där vi flög med Ryanair till en flygplats som heter Boueavius eller något annat som ligger ungefär tio mil utanför Paris. Men det var superlätt att ta sig in, bussarna väntade strax utanför ankomsthallen och körde oss till en tunnelbanestation i utkanten av centrala Paris så det var bara att ta tunnelbanan till Bastille där vårt hostel låg. Vi där där vid 12 någon gång, dock fick vi bara checka in och lämna våra grejer eftersom det var ”ingångsförbud” mellan 11 och 15. Sen sprang vi ut på stan med näsorna sniffandes efter MAT, vi var rätt hungriga om man säger så. Vi funderade på Subway eftersom läget var akut men tack och lov så gick vi typ 15 meter till och fann ett hål i väggen där dom sålde crêpes med valfritt innehåll, vi tog varsin med ost och skinka. SÅ FÖRBASKAT GOTT!

Vi promenerade vidare mot shoppinggatan i regnet och mumsade på. Hittade den strax och så inleddes shopping mastodonto. Knappt några foton knäppta från dessa timmar, fullt upp med att råda varandra och välja och vraka med massor med kassar i händerna - härligt! Vi gick och gick, in och ut, in och ut, regnet fortsatte och vi stannade för en fika för att fly undan regnet och få i oss lite socker (tänk på att vi gick upp kl 3 på natten!). Målet var hela tiden Marc By Marc Jacobs-butiken som vi nådde till slut! :) Glada blonda svenskor! På vägen tillbaks till hostelet smet jag in i en butik där jag kikat på en väska innan och slog till (tur det, älskar den!) och sedan stannade vi på ett litet hak för middag vilket blev en laxpasta som smakade absolut ingenting. Men lemonaden var god och toaletten spännande med jätteskumt ljus som ändrade färg hela tiden.

 

Väl tillbaks på hostelet fick vi vårt rum och äntligen ta en dusch! Dessutom titta igenom allt vi fyndat :) Hostelet låg som sagt i Bastille och kostade 240:-/natt, då ingick frukost, vi hade dusch och handfat på rummet och toalett i korridoren, som inte var stor alls, typ fem rum. En gnisslig våningssäng och fönster ut mot gatan! Helt klart värt pengarna!

Dags för dag två! Vi startade dagen med denna oerhört exklusiva frukost för att sedan piffa  till oss! Sen begav vi oss ut för att vara kulturella och inte så shoppinggalna! Vi började med att ta tunnelbanan en bit och sedan promenerade vi upp mot Sacre Coeur!

Väl uppe efter x antal trappsteg så var det en storslagen utsikt över Paris! Fantastiskt vackert och dessutom med en jättevacker kyrka bakom sig! Men jag måste säga att jag nog tycker Sacre Coeur är vackrare på utsidan än insidan.... Fast insidan är också bra vacker!

Efter att vi varit inne i kyrkan så gick vi upp mot Montremartre och gick runt det lilla torget där alla konstnärer stod och ville måla av folk. Jag hade tänkt låta mig bli avmålad men det blåste tokigt kallt så vi var inte så sugna på att vara stilla så pass länge. Vi vände tillbaka mot Sacre Coeur och fotade ännu mer utsikt och tog oss neråt.



 

Jag var så himla glad över att det var sådan fin grönska överallt och kunde inte låta bli att fota körsbärsblommorna! Åh!

Vi fortsatte ner mot dom centrala delarna men på vägen smet vi in i olika butiker, bland annat en av Johannas favoriter. En kakbutik utan dess like! Johanna köpte kakor medan jag nöjde mig med en fin plåtburk samt finchoklad till mamma och pappa!

Nästa mål var Notre Dame! Vi tog t-banan en bit och fikade sedan i ett gatuhörn - croissant och macarons! - med infravärme och varmchoklad innan vi fortsatte. Notre Dame dök upp och vi kom allt närmre denna gigantiska kyrka!

Det var en låååång kö in i Notre Dame men den gick jättefort, tack och lov. Väl inne så var det en pågående gudstjänst med tre präster. Det var tyst och lugnt även fast det var så himla mycket folk. Vi gick runt kyrkan och insöp atmosfären, jag tände ett ljus för dom jag saknar och bara andades. En mycket fin stund. Och så vackert allt var, helt hänförd. Fönstren är inte av denna värld! Försökte fota dom, men det gååår inte att återge alla dessa färger och ljuset som blir.

Vi promenerade vidare med mål att komma till Johannas favoritbutik ALLA gånger! På vägen dit stannade vi på en mysig restaurang, full med folk men ändå en väldigt lugn stämning, och käkade varm chevrésallad till lunch. MUMS. Lyxade till det med ett glas rosé också! :) På vägen hittade vi en mysig second hand-butik men vi shoppade inget. Sedan hamnade vi på en gata med massvis av smyckesaffärer med massor med fins grejer. Men ALLA J*KLA butiker var endast för ”whole sale”, BAH! Vi blev lite arga på det. Men den känslan försvann snabbt när vi nått Vintage Desire - Johannas himmelrike :) Johanna shoppade en stor kasse och jag två plagg!

Regnet tilltog när vi promenerade vidare så vi flydde in i ett gigantiskt köpcenter som hette Les Halls. Där inne tog vi varsin smoothie och letade redan sedan på en butik där vi hoppades att dom hade en jacka jag spanat in och det hade dom! Glad Elin! Jag hittade även en riktig Elin-klänning (se bild nedan) och Johanna ett par apsnygga klackar! Sen var det stört omöjligt att hitta ut från detta galna köpcenter. Vi följde skyltarna, men kom aldrig ut. Till slut hittade vi en digital karta som visade vägen - för säkerhetsskull fotade jag av den så vi visste hur vi skulle svänga, för det var fler än tre gånger kan jag säga (se själva på bilden!). Till slut kom vi ut och tog oss då tillbaks till hostelet!

Efter lite omsvirande var vi redo för middag. Då regnet öste ner så tog vi första bästa restaurang vilket blev den som låg granne med vårt boende. Här käkade vi entrecôte med bea! Jättegott!

 

När vi provianterat lite och var tillbaks på rummet så skulle vi ta lite outfitfoton på varandra. Johanna fotade mig och sa helt förvånat ”Vad SÖT du blev!!!” och jag dog skrattdöden. Gud så jag skrattade, så jag gjorde mitt bästa för att se lika SÖT ut igen!

 

Efter några timmars sömn och den exklusiva frukosten så var det dags för EIFFELTORNET! Vädret var snällt mot oss, det var sol! Hurra! Vi tog tunnelbanen mot Eiffeltornet och gick sedan en bit - på den promenaden är jag helt övertygad om att jag såg George Clooney, fast det fattade jag inte då. Såg bara en snygg karl i kostym stå där och småle. Vi tog oss sakta men säkert fram mot tornet (mycket fotande på vägen :)) och ställde oss sedan i kö för att åka upp.... Det tog sin lilla tid, 1,5 timmar, innan vi kom fram till hissen som tog oss till andra våningen. Resten får bilderna berätta!

 

 

Sedan GICK vi ner...!

Väl nere på marken igen så skakade mina ben som ett asplöv. För er som inte vet är jag rätt så höjdrädd av mig när det kommer till sådant här. En bro är ingen fara (bättre att landa i vatten än på asfalt) så det var verkligen en riktig terapisession att ta sig upp i det där jättetornet! Som ni ser på bilden med mig och utsikten, lagom rädd blick där. Fast hissen upp var värst! Sen fotade vi lite skojiga bilder, vilket jag hade en dröm om en natt strax innan vi åkte! :)

Vi promenerade lite i parken vid tornet, hjälpte någon familj att fota dom, njöt av grönskan och kände magarna kurra. Jag föreslog den första restaurangen vi gick förbi ”Brasseri de la tour Eiffel” där vi käkade en tokigt god fransk löksoppa och ville stoppa ner den otroligt charmiga och söta servitören i en ask för att ta med honom hem!

Vi gick sedan över till andra sidan Seine och shoppade lite turistprylar för att sedan beställa lite efterrätt i form av crêpes. Jag tog en med banan och nutella. SÅ DJEFLA GOTT!!! Tänk er att käka den med en vy som bestod av Seine, vårgrönskande Paris och Eiffeltornet!

Vi hade lite svårt att slita oss från utsikten och tog en massa massa foton!

Sedan promenerade vi lite fel på det som kom kallas Mandel-gatan då vi också korsade Place du Trocadero, hjälpte en blind fransman att hitta rätt (Johanna fick värsta ågren över att han inte fattat, men hur lätt är det att säga 90 på franska!?!?) med målet Triumfbågen och Champ Elysée dit vi kom snart. Fotade mitt på gatan och gick sedan denna pampiga gata ner och flydde undan regnet i Disneybutiken medan jag hade SMS-konversation med min Parisboende kusin. I andra änden av Champ Elysée så fick Johanna hjälpa en kines att fota henne i sjutton år och under tiden dök min kusin Lisa upp! Så kul! Hon bjöd oss på fika och berättade massor om hur det är där i Paris med allt! Så kul!

Efter vi vinkat hej då till Lisa begav vi oss återigen mot Marc Jacobs-butiken och så shoppade vi lite mer båda två :) Efter det tog vi oss till parken vid Louvren och där fnissade vi en hel del om ditten och datten. Vi kikade in glaspyramiden och tog oss sedan tillbaka till hostelet för att fixa oss inför vår sista middag i Paris!

Middagen blev på en restaurang i närheten av hostelet och efter denna måltid tog vi t-banan tillbaks till Eiffeltornet för att få se det by night, fett värt!

 

Sedan var det dags att packa ihop allt och hoppas på att vi inte fick övervikt och sova några timmar i den gnisslande sängen för att sedan ta sig till flygplatsen. T-banan och buss, lika smidigt igen. Fast vi kunde varit utan psykfallet på t-banan som aldrig slutade glo. Huu! Vi sa i samma andetag när vi klev av ”det är en sådan som våldtar!!!” så vi sprang på perrongen eftersom karln givetvis steg av på samma hållplats. Undrar om han skulle av där egentligen? Det var nog ingen fara då han fått andra svenskor i fokus istället...

SJUTTONTUSEN TUMMAR UPP FÖR EN FANTASTISK RESA TILLSAMMANS MED BÄSTA JOHANNA TILL EN UNDERBAR STAD!

JOHANNA

Gud vilket härligt inlägg :) <3